Kunstvakonderwijs
Speciaal voor onderwijsinstellingen en culturele organisaties!
Inzicht en vaardigheid, verbeelding en praktijk, visie en vorm, intuïtie en structuur: in het maakproces van alle narratieve kunst botsen ze op elkaar.
Voor makers en kunstdocenten (in opleiding) is het vaak een eyeopener dat je naast de ontwikkeling van je visie, vaardigheid en stijl, ook een persoonlijke werkwijze op kan bouwen die kan meegroeien met je artistieke ontwikkeling.
In colleges, lezingen en practica, maak ik een deconstructie van het artistieke maakproces. Ik noem het de Chaosmethode en het maakt glashelder hoe inspiratie en vaardigheid elkaar kunnen versterken. Ik laat zien hoe de verschillende componenten van het maakproces schuivenderwijs hun plek innemen en ruimte scheppen voor elkaar.
Fundamenten van het schrijfproces
Lezing
Deze lezing is een verkorte versie van het gelijknamige online programma en laat zien hoe je eigenaar wordt van het schrijfproces. Over drempels slechten, over de mythe van de discipline en met een paar stevige inzichten die het vuur van de inspiratie duurzaam brandende houden.
De Chaosmethode
College 5 bijeenkomsten
We trekken het schrijfproces uit elkaar in vijf componenten: compositie, herschrijven, associatie, onderzoek en het schrijven zelf. We zoomen in op elke component. Ik laat je de werking zien, en de onderlinge samenhang. Ik laat je zien hoe elke component ruimte creëert voor een andere component, en hoe je de opgedane kennis direct kan gebruiken.
De Chaosmethode
Practicum 5-8 bijeenkomsten
Aan de slag met de Chaosmethode: in vijf tot acht sessies creëren we gezamenlijk, al knippend en schetsend, onderzoekend, componerend, associërend en schrijvend een volledig script. Gaandeweg brengt iedereen elke component in de praktijk.